Ještě před tím, než prozkoumáme, co nabízí jednotlivý výrobci, je potřeba si říct něco o velikosti senzorů. Když se začnete probírat prakticky jakýmkoliv informačním zdrojem, který se věnuje výběru foťáku, tak dříve či později, zpravidla dříve narazíte na řešení velikosti senzorů. Pro někoho je to mantra výběru, pro jiného nepodstatný detail, každopádně řeší to skoro všichni. Nechci se zařadit po jejich bok a tak si odpustím technické detaily, dokonce sem nedám ani obrázek který znázorňuje rozdíly ve velikosti. O tomto tématu se dá psát několik dnů v kuse, ale pro začátečníka při výběru fotoaparátu je podstatný jen zlomek informací. Omezím se tedy na toto minimum.
Zjednodušeně se dá říct, že v době kinofilmů bylo jedno políčko velké 36x24 mm (tohle číslo můžete teď hned zapomenout) a právě z této velikosti vychází ve světě fotografie prakticky vše. Fotoaparáty, které mají právě takto veliký snímač označujeme jako plnoformátové - fullframe (FF). O kousek větší je snímač středoformátový - mediumformat se kterým se v začátcích nemusíte vůbec trápit. Své využití nachází převážně ve světě profesionální reklamní fotografie. Naopak o kousek menší než FF je snímač APS-C (to příšerné označení pochází z ještě příšernějšího názvu - Advanced Photo Systém-Clasic) a nejmenším reálně používaným a použitelným je snímač Micro 4/3. Existuje ještě pár dalších senzorů které nás nezajímají.
Shrnu to - zajímají nás senzory FF, APS-C a Micro 4/3. Obecně se dá říct, že čím větší senzor, tím více přijme světla, tedy FF bude teoreticky dosahovat nejlepších výsledků v horších světelných podmínkách, naopak Micro 4/3 bude na nedostatek světla trpět nejvíce. V praxi hodně záleží na tom jak který výrobce s daným čipem pracuje, takže to neplatí úplně dogmaticky, ale fyziku lze ošálit jen velmi těžko.
Další věc která prostě platí je, že čím větší senzor, tím menší hloubka ostrosti při stejné cloně. Tedy pokud vaším hlavním zájmem ve fotografii je focení portrétů s bokeh efektem na pozadí, FF senzor bude Váš nejlepší kámoš. Ovšem jsou naopak situace kde oceníte větší hloubku ostrosti.
V drtivé většině případů platí, že menší snímač je uložen v menším a lehčím těle a vždy platí že objektivy pro daný snímač jsou menší a lehčí. To pro někoho není podstatné, ale velká řada lidí to ocení. Navíc se dá říct, že jak těla, tak hlavně objektivy pro menší snímače jsou i levnější. Což právě pro začátečníka může být velmi pádný argument.
Taková zapeklitost s velikostí snímače je jak ovlivňuje ohniskovou vzdálenost objektivů. U plnoformátového snímače (FF) odpovídá ohnisková vzdálenost přesně té jak je daný objektiv zkonstruován. U menších snímačů vstupuje do hry tzv. CROP FACTOR. U APS-C je to 1,5 v podání Sony a Nikonu, respektive 1,6 u Canonu. Pro Micro 3/4 je pak cropfactor 2. Toto číslo udává konstantu, kterou se ohnisková vzdálenost násobí. Tedy třeba objektiv který má ohniskovou vzdálenost 50mm tak nasazený na APS-C tělo od Canonu se bude chovat jako 80mm a na těle se snímačem Micro 3/4 dokonce jako 100mm. Co z toho plyne? Poměrně běžně dostupné objektivy s ohniskem třeba kolem 400mm se na Micro 3/4 budou chovat jako 800mm. Pokud tedy potřebujete hodně dlouhá skla (typicky wildlife fotografové, fotografové sportu, …) tak vám menší snímač umožní použít objektiv který bude výrazně menší, lehčí a dramaticky levnější.
Znamená to tedy, že větší snímač je lepší? Nebo snad dokonce že menší snímač je lepší? Ne. Nic takového to neznamená. S každým snímačem se dají fotit všechny žánry. Je ale pravděpodobné, že pokud fotografujete převážně portréty, nebo noční oblohu, FF snímač Vám pomůže. Naopak když patříte mezi ty, co tráví hodiny v lese čekáním na divoké zvíře, je dost pravděpodobné, že pro vás bude výhodnější snímač formátu APS-C nebo Micro 3/4.
Jak už jsem naznačil v předchozích řádcích, při nákupu foťáku si nevybíráte foťák samotný, ale celý fotografický systém. To je potřeba mít na paměti. Ne všichni výrobci vyrábějí všechny velikosti snímače. Respektive žádný výrobce nevyrábí všechny formáty snímače. Chápu, že v době kdy se chystáte koupit svůj první fotoaparát vám to může přijít absurdní, ale musím na vás apelovat abyste mysleli i do budoucna. Není vyjímkou, že časem má fotograf dokonce více těl najednou, nebo jelikož se vyhraní v tom co převážně fotí tak chce přejít na větší nebo naopak menší snímač. A právě to, zda jeho objektivy jsou nebo nejsou kompatibilní do budoucna může být docela zásadní.