FOToŠKOLA #0
Úvod a povídání o tom jak si vybrat fotoaparát.
Úvod

Dostávám spousty dotazů a když pominu ten nejčastější (čím fotíš?), tak naprostá většina dotazů se týká některé konkrétní techniky focení, pojmů ve fotografii a prostě věcí, které by měl vědět každý fotograf a je různě složité se je naučit. Přemýšlel jsem, proč tomu tak je a dospěl jsem k závěru, že spousty začínajících fotografů se k informacím dostávají obtížně, nachází rozporuplné zdroje a následně se v tom ztrácí. Velmi často jsem i méně zkušenými fotografy žádán o radu jak fotit to či ono. Pokusím se tedy postupně vás provést světem focení krůček po krůčku. Udělám maximum pro to, aby vše bylo srozumitelné a pochopitelné i pro naprosté začátečníky.

Chvilku jsem váhal jakou formu zvolit, dokonce už to vypadalo, že zvítězí video, ale nakonec jsme se rozhodl pro psaný text a důvody mám tři. První je aktuálnost respektive aktualizovatelnost. Občas se stane, že některé věci se změní a zatímco v psaném textu je mohu jednoduše aktualizovat, u videa je to podstatně složitější. A právě třeba neaktuálnost některých videí na YT je důvod proč občas lidé nachází ne zcela … aktuální informace. Dalším důvodem je, že video sice hýbe světem, ale pro pochopení nějaké problematiky se psaný text a obrázky stále ukazují jako lepší volba. No a poslední zásadní důvod je, že mám opravdu málo času a psaný text mohu psát skoro v každé volné chvilce bez ohledu na to kde jsem a kolik času mám.

Doufám, že vám pomohu se trochu lépe zorientovat ve světě fotografování a budu rád za jakoukoliv zpětnou vazbu. Začneme pěkně z ostra. Pokusím se odpovědět na otázku “Chci si koupit svůj první foťák. Jaký si mám koupit?”.

Asi žádná otázka nepadá na fotografických fórech a diskuzních skupinách častěji. Ale zároveň je to asi jedna z nejsložitějších otázek. Ani já vám zde neřeknu nějaký konkrétní model. Nejde to. Minimálně ne bez znalosti vašich potřeb, možností, plánů, … Pokusím se vás ale nasměrovat jak si foťák vybrat.

Na úvod se ještě sluší říct, že (pokud tedy nepočítám v dětství jeden filmový Kodak a při příchodu digitálních kompaktů jeden Olympus) celou moji fotografickou cestu mě provází technika Canon. Mám v ni důvěru a jsem s ní spokojený. Neříkám, že je to nejlepší značka na světě, neříkám, že je to jediná správná volba, ale já si ji prostě vybral a jsem spokojený. Díky tomu mám o technice Canon výrazně větší povědomí než o technice konkurenčních značek a i když se snažím udržet si přehled a občas si vezmu do ruky Nikon, Sony, Fuji, … ani zdaleka se necítím být kompetentní k nějakému porovnávání nebo dokonce vynášení soudů. Berte proto prosím veškerý další text s tímto vědomím a pochopením, že ne vždy musí být text zcela objektivní. Dost bylo řečí, jdeme na to.
Následující rady berte pouze jako doporučení a můj názor. Každým foťákem se dá pořídit skvělá fotka a není to tak že jedním jde fotit něco a jiným zas něco jiného. Vždy je to zejména o fotografovi, ale abych vám mohl alespoň trochu poradit, snažím se popsat svůj pohled a zaměřit se na výhody a nevýhody.
Jak vybrat fotoaparát?

Jedeno z nejznámějších fotografických mouder praví, že nejlepší foťák je ten co máte u sebe. Pod to se každý fotograf včetně mě podepíše, protože foťákem který máte doma neuděláte žádnou fotku. A žádná fotka je ještě horší než špatná fotka. Co z toho plyne? Začít s focením, nemusí nutně vyžadovat jakoukoliv investici. Sáhněte do kapsy, vyndejte váš iPhone (nebo jakýkoliv jiný telefon s foťákem) a vyražte fotit. Až narazíte na jeho limity bude z vás celkem slušný fotograf.

Ale předpokládám, že když čtete tyto řádky tak už víte, že chcete “opravdový” foťák. Tím tedy zapomeňte na jakékoliv kompakty, zoomy, … Nic o moc víc, než váš telefon vám nenabídnou. Pokud ale jste se sem dostali omylem a hledáte "levný" foťák na dovolenou, opět Vás nasměruji k Vašemu mobilu. Fakt. Pokud se nechcete focením vysloveně zabývat, je pro vás mobil zdaleka nejlepší řešení a dosáhnete s ním i nejlepších výsledků. Nic méně pokud chcete být při focení kreativní, mobil Vám již nedostačuje a myslíte to s focením vážně, jste tu správně.

Se zrcátkem nebo bez?

Ze všech stran jste určitě slyšeli skloňovat magické slovo - zrcadlovka. Kdysi to bylo zaklínadlo, ale dnes již nedává jakýkoliv smysl si ji pořizovat (i když se najde pár lidí co vám bude tvrdit opak). Jediný důvod proč koupit dnes zrcadlovku je, že máte hodně napnutý budget a chcete koupit bazarový stroj. Tam se vám může povést koupit velmi kvalitní zrcadlovku za super peníze. Pokud ale prahnete po novém přístroji zapomeňte, že nějaké zrcadlovky existují. Vy chcete bezzrcadlovku.

Ještě pár řádků než se dostaneme k parametrům

Před koupí foťáku je dobré si uvědomit, že nekupujete foťák jako takový, ale vstupujete do celého ekosystému jednoho výrobce. Teď vám to možná bude připadat divné, ale věřte mi, že samotné tělo je něco na čem vlastně až tak nezáleží. Morálně zastarává celkem rychle a oproti kvalitním objektivům stojí pakatel. Takže časem tělo tak jako tak vyměníte ale bude fajn když nebudete muset měnit i všechny objektivy. A to je právě důvod proč píši, že si kupujete celý systém.

Jak už jsme si řekli, zrcadlovky to mají za sebou a tak se omezíme na svět bezzrcadlovek. V principu doporučuji držet se zaběhnutých značek. V současné chvíli tak můžete vybírat z firem Canon, Nikon, Sony, Fuji, Panasonic a OM-SYSTEM (bývalý olympus). Možná teď máte chuť namítnout, co Leica, co Hasselblad, Pentax, … Jistě to jsou všechno super foťáky, ale tento návod má sloužit pro začátečníky a věřím, že začátečníků kteří se rozhodnou jako svůj první foťák zvolit středoformátový Hasselblad za 200 000 Kč je minimum. Každá firma je dobrá v něčem jiném, každá má své výhody i nevýhody, za chvilku se na ně podíváme podrobněji.

Ideální univerzální foťák/systém neexistuje. Nebudeme se ho tedy pokoušet hledat a spíše se podíváme jednotlivé vlastnosti a funkce které pro vás můžou být při rozhodování důležité. Nyní je ale potřeba trochu odbočit a říct si něco o velikostech snímače.

Velikost snímače aneb na velikosti záleží

Když se začnete probírat prakticky jakýmkoliv informačním zdrojem, který se věnuje výběru foťáku, tak dříve či později, zpravidla dříve narazíte na řešení velikosti senzorů. Pro někoho je to mantra výběru, pro jiného nepodstatný detail, každopádně řeší to skoro všichni. Nechci se zařadit po jejich bok a tak si odpustím technické detaily, dokonce sem nedám ani obrázek který znázorňuje rozdíly ve velikosti. O tomto tématu se dá psát několik dnů v kuse, ale pro začátečníka při výběru fotoaparátu je podstatný jen zlomek informací. Omezím se tedy na toto minimum.

Zjednodušeně se dá říct, že v době kinofilmů bylo jedno políčko velké 36x24 mm (tohle číslo můžete teď hned zapomenout) a právě z této velikosti vychází ve světě fotografie prakticky vše. Fotoaparáty, které mají právě takto veliký snímač označujeme jako plnoformátové - fullframe (FF).

O kousek větší je snímač středoformátový - mediumformat se kterým se v začátcích nemusíte vůbec trápit. Své využití nachází převážně ve světě profesionální reklamní fotografie. Naopak o kousek menší než FF je snímač APS-C (to příšerné označení pochází z ještě příšernějšího názvu - Advanced Photo Systém-Clasic) a nejmenším reálně používaným a použitelným je snímač Micro 4/3. Existuje ještě pár dalších senzorů které nás nezajímají.

Shrnu to - zajímají nás senzory FF, APS-C a Micro 4/3. Obecně se dá říct, že čím větší senzor, tím více přijme světla, tedy FF bude teoreticky dosahovat nejlepších výsledků v horších světelných podmínkách, naopak Micro 4/3 bude na nedostatek světla trpět nejvíce. V praxi hodně záleží na tom jak který výrobce s daným čipem pracuje, takže to neplatí úplně dogmaticky, ale fyziku lze ošálit jen velmi těžko.

Další věc která prostě platí je, že čím větší senzor, tím menší hloubka ostrosti při stejné cloně. Tedy pokud vaším hlavním zájmem ve fotografii je focení portrétů s bokeh efektem na pozadí, FF senzor bude Váš nejlepší kámoš. Ovšem jsou naopak situace kde oceníte větší hloubku ostrosti.

V drtivé většině případů platí, že menší snímač je uložen v menším a lehčím těle a vždy platí že objektivy pro daný snímač jsou menší a lehčí. To pro někoho není podstatné, ale velká řada lidí to ocení. Navíc se dá říct, že jak těla, tak hlavně objektivy pro menší snímače jsou i levnější. Což právě pro začátečníka může být velmi pádný argument.

Taková zapeklitost s velikostí snímače je jak ovlivňuje ohniskovou vzdálenost objektivů. U plnoformátového snímače (FF) odpovídá ohnisková vzdálenost přesně té jak je daný objektiv zkonstruován. U menších snímačů vstupuje do hry tzv. CROP FACTOR. U APS-C je to 1,5 v podání Sony a Nikonu, respektive 1,6 u Canonu. Pro Micro 4/3 je pak cropfactor 2 (přesně 2,07 ale to není podstatné). Toto číslo udává konstantu, kterou se ohnisková vzdálenost násobí. Tedy třeba objektiv který má ohniskovou vzdálenost 50mm tak nasazený na APS-C tělo od Canonu se bude chovat jako 80mm a na těle se snímačem Micro 4/3 dokonce jako 100mm. Co z toho plyne? Poměrně běžně dostupné objektivy s ohniskem třeba kolem 400mm se na Micro 4/3 budou chovat jako 800mm. Pokud tedy potřebujete hodně dlouhá skla (typicky wildlife fotografové, fotografové sportu, …) tak vám menší snímač umožní použít objektiv který bude výrazně menší, lehčí a dramaticky levnější.

Když budu konkrétnější, tak třeba Canon RF 50 mm f/1.8 STM stojí nový kolem 5 000 Kč. Na FF získáme skvělou “padesátku”, ale když ho nasadíme na APS-C senzor získáme po přepočtu ohniskovou vzdálenost 80 mm. To by se již dalo označit za vhodné ohnisko na focení portrétů. Pokud budeme chtít podobné ohnisko na FF, budeme muset sáhnout po RF 85 mm f/2 IS STM. Ano získáme navíc stabilizaci a 5 mm ohniska, ale do peněženky budeme muset sáhnout již pro více jak 15 000 Kč. Když tuto “pětaosmdesátku” nasadíme na APS-C rázem získáme 136 mm. Na FF samozřejmě můžeme mít parádní RF 135 mm f/1.8 L IS USM, ale ten nás bude stát lehce nad 60 000 Kč.

Znamená to tedy, že větší snímač je lepší? Nebo snad dokonce že menší snímač je lepší? Ne. Nic takového to neznamená. S každým snímačem se dají fotit všechny žánry. Je ale pravděpodobné, že pokud fotografujete převážně portréty, nebo noční oblohu, FF snímač Vám pomůže. Při focení sportu můžete ocenit snímače APS-C a naopak když patříte mezi ty, co tráví hodiny v lese čekáním na divoké zvíře, je dost pravděpodobné, že pro vás bude nejvýhodnější snímač formátu Micro 4/3.

Jak už jsem naznačil v předchozích řádcích, při nákupu foťáku si nevybíráte foťák samotný, ale celý fotografický systém. To je potřeba mít na paměti. Ne všichni výrobci vyrábějí všechny velikosti snímače. Respektive žádný výrobce nevyrábí všechny formáty snímače. Chápu, že v době kdy se chystáte koupit svůj první fotoaparát vám to může přijít absurdní, ale musím na vás apelovat abyste mysleli i do budoucna. Není vyjímkou, že časem má fotograf dokonce více těl najednou, nebo jelikož se vyhraní v tom co převážně fotí tak chce přejít na větší nebo naopak menší snímač. A právě to, zda jeho objektivy jsou nebo nejsou kompatibilní do budoucna může být docela zásadní.

Takže jaký snímač?

Fullframe zvolte pokud plánujete fotit portréty, noční fotky, koncerty a další akce ve stížených světelných podmínkách. Pokud Vás netrápí rozpočet a nevadí Vám větší hmotnost bude skvělou volbou i na všechny ostatní žánry. Osobně používám FF a nedám na něj dopustit. Jen ho prokleji vždy když potřebuji koupit nový objektiv a přijde mi faktura. Váha mě až tak netrápí, protože fotím hodně v ateliéru a nebo na místech kam dojedu autem. FF senzory můžete vybírat z modelů společností Canon, Nikon, Sony a Panasonic.

APS-C snímač bych označil jako ideální pro začátečníka který ještě neví co přesně bude fotit a částky za špičkovou fototechniku mu připadají absurdní. Stejně tak bude skvělou volbou pro lidi kteří preferují menší rozměry a váhu a to ať již se jedná třeba o mladší fotografy a fotografky, nebo lidi kteří plánují s foťákem vyrážet na výlety atd. APS-C najdete v nabídce firem Canon, Nikon, Sony a Fuji.

Micro 4/3 snímač si zamilujete pokud chcete s foťákem v ruce lézt po horách, prosekávat se neprostupnou džunglí a nebo dělat další aktivity kde každý gram hraje roli. Ne nadarmo také na Micro 4/3 fotí většina předních fotografů divokých zvířat a své příznivce má i mezi stoupenci extrémních sportů. Micro 4/3 vyrábějí OM-SYSTEM a Panasonic.

Pojďme rozštípnout který systém je tedy ten pravý

Popravdě dnes neexistuje vysloveně špatný foťák, takže neuděláte chybu s žádným systémem. Ale obecně bych to ze zkušenosti viděl asi takto:

Canon a Nikon si jsou dost podobní, mají podobnou nabídku fotoaparátů, objektivů i příslušenství. Jsou to spolehlivé stroje které volí většina profesionálních fotografů a jsou prostě léty prověřené. Ať hledáte FF nebo APS-C s těmito značkami neuděláte chybu. Osobně preferuji Canon, ale je to spíše o ergonomii a pocitu než o technických rozdílech. Co je blíže Vám nechám na Vás. Neuděláte ale chybu když si fotoaparát před koupí vyzkoušíte. Některý se prostě lépe ovládá a drží.

Sony jsou také skvělé FF i APS-C foťáky. Možná jsem mohl Sony zařadit i nahoru ke Canonu a Nikonu, ale neudělal jsme to z jednoho prostého důvodu. Sony má velmi specifické řešení některých věcí (hledáček na kraji u APS-C modelů místo uprostřed), velké množství více či méně užitečných funkcí a velmi specifické ovládání. Kvalitou si s Canonem nebo Nikonem nezadá, ale jsou to tak specifické foťáky, že je lidé buď milují nebo nenávidí. Pokud Vás napadne že Sony bude Váš foťák, rozhodně si ho před koupí vyzkoušejte. Je to dobré vždy, ale tady je to nutnost!

Panasonic má několik zajímavých FF modelů, ale je hodně orientovaný na video. Pokud tedy plánujete krom focení i natáčet, rozhodně byste Panasonic neměli minout. Mezi fotografy není nijak zvlášť populární, ale mezi videotvůrci naopak hraje naprostý prim. Vyrábí i několik modelů se senzorem Micro 4/3 ale reálně je málokdo používá. Většina lidí hledající tenhle formát volí OM-SYSTEM.

Fuji dělá skvělé modely se středoformátovými senzory a velmi zajímavé modely s APS-C. Na APS-C má asi nejširší nabídku objektivů a je velmi populární díky filmovým simulacím. Kde Fuji naprosto kraluje je streetová fotka. Ovládáním se drží tradic a ne každému to sedne, ale komunita kolem Fuji je velmi silná.

OM-SYSTEM bude nejspíš vaší volbou pokud hledáte senzor Micro 4/3, jiný ani nenabízí. Ale krom malé hmotnosti a rozměrů se soustředí i na kvalitní utěsnění svých těl a disponuje i špičkovou stabilizací. Proto je extrémně populární mezi vyznavači extrémních podmínek a fotografy divoké zvěře.

Co další parametry?

Rozlišení nehraje prakticky roli. Samozřejmě čím větší tím větší výřezy můžete dělat a tím větší formáty můžete tisknout. Ale i s nejmenším dnes dostupným rozlišením (kolem 20 Mpx) si vystačíte při tisku běžných velikostí.

Stabilizace v těle je dobrá věc, ale spousty objektivů má stabilizaci a navíc když chcete fotit na dlouhé časy tak staré dobré pravidlo říká, že i ten nejlevnější stativ je lepší než ta nejlepší stabilizace. Takže ano, může se hodit, ale neupínal bych se na ní při výběru fotoaparátu.

Rychlost snímání je podstatná pokud fotíte sport nebo velmi rychlé akce, pak platí čím víc tím líp. Při běžném focení asi není třeba řešit kolik snímků za vteřinu Váš fotoaparát udělá.

Odolnost proti povětrnostním vlivům je skvělá věc! Ale musíte používat i utěsněné objektivy. Pokud Vám budget dovolí utěsněné tělo je to super, pokud ne, nevadí, lepší fotku Vám to rozhodně neudělá a pláštěnka na foťák stojí asi 300 Kč.

Všechny ostatní parametry jako rozlišení hledáčku, počet ostřících bodů, jsou čistě o osobních preferencích a myslím, že jim nemusíte při výběru prvního fotoaparátu věnovat pozornost.
Zcela subjektivně kdybych měl doporučit něco konkrétnějšího, tak pro úplného začátečníka který neví co bude fotit bych se díval po APS-C modelech Canon (R100, R50, R10). Pokud bych hledal APS-C přístroj pro člověka třeba na focení sportu, doporučil bych R7.

Pokud bych věděl že chci FF přístroj, koukal bych po RP nebo R8 případně R6 mark II.